7 mythes over het verkopen van je woning

https://assets-us-01.kc-usercontent.com:443/8b647cc8-e8a8-00cc-ac9b-ea38ce6ca77e/d8c5a12b-2346-4c4f-a6e9-41df51afcc15/house-1407562_1920.jpg?w=1920&h=1080&fit=clip&auto=format&fm=jpg

Er komt heel wat bij kijken wanneer je besluit je huis te verkopen. Vrienden en familie zullen je goede tips geven, net zoals verschillende makelaars. En daarnaast is er genoeg informatie op het internet te vinden over de beste aanpak. Maar naast alle goedbedoelde en handige informatie gaan er ook veel mythes en fabels rond. Daarom zetten we hier 7 mythes over het verkopen van je huis op een rijtje met de uitleg waarom er eigenlijk niets van klopt!


1. De binnenkant van mijn woning is belangrijker dan de buitenkant.

Sommige mensen die hun huis verkopen geloven dat het interieur of de indeling van hun huis belangrijker is dan de buitenkant. Deze mensen vergeten echter hoeveel de buitenkant van een huis vertelt over de structuur van de woning. Daarnaast is voor vele huizenkopers ook de buurt waarin de woning is gelegen erg belangrijk. De buitenkant van een huis is de eerste indruk die het huis maakt bij potentiële kopers. De ligging, charme en structuur kunnen hierbij dan ook van grote invloed zijn. 

Een goed onderhouden woning verkoopt automatisch makkelijker en dit geldt niet alleen voor de onderhoud aan de binnenkant. Hoewel we altijd graag zeggen dat we een boek niet op de kaft beoordelen, doen we dat onbewust toch. En zo geldt dat ook voor huizen. 


2. Het is handig om vlak voor de verkoop nog de keuken en/of badkamer te renoveren. Deze investering verdien je dan weer terug door een hogere verkoopprijs.

Dit is lang niet altijd het geval. Iedereen heeft namelijke een andere smaak als het aankomt op interieur en styling. Wat jij mooi vindt, kan sommige potentiële huizenkopers juist afschrikken. 

Het renoveren van een keuken of een badkamer is behoorlijk prijzig. Dit zorgt ervoor dat er geen garantie is dat je de investering er met de verkoopprijs weer uit kan halen. Het is belangrijk om van te voren te berekenen of je de extra kosten van een renovatie ook uit de verkoopprijs kan halen. Is het verschil tussen de verkoopprijs na renovatie niet erg groot met de verkoopprijs van voor de renovatie, dan kun je hier misschien beter vanaf zien. Is er wel een groot verschil? Dan kun je er alsnog mee doorgaan. Bij twijfel wordt altijd geadviseerd om het huis te laten hoe het is. 

Is een kamer echt aan renovatie toe? Of heb je recentelijk nog andere kamers gerenoveerd en kan deze kamer niet achterblijven? Wanneer je een goede reden hebt voor een verbouwing of renovatie van een kamer in je huis, dan hoeft dit heus niet slecht te zijn voor de verkoop. Een handige tip is dan wel om vooral gebruik te maken van neutrale kleuren. Zo verklein je het risico dat potentiële huizenkopers de stijl niet waarderen en hierom afzien van de koop. Daarnaast zorgt een neutraal interieur ervoor dat huizenkopers gemakkelijk kunnen fantaseren over hoe zij het huis zouden inrichten. Deze vrijheid kan de verkoop van jouw huis dan weer stimuleren. 


3. De kleur van het behang en de vloer maakt niet heel veel uit. Potentiële kopers kijken hier makkelijk doorheen. 

Niet iedere koper zal door jouw interieurstijl kunnen heen kijken. Zeker niet wanneer jij veel felle kleuren gebruikt in je design. Wanneer de koper het huis overneemt, zal hij/zij ongetwijfeld moeten schilderen. Maar je maakt het potentiële kopers veel makkelijker om te fantaseren over hoe zij het zouden inrichten en stijlen wanneer je kamer gehuld is in neutrale kleuren. 

Belangrijk hierbij is dat een woning niet te druk is. Eenvoud zorgt ervoor dat kopers makkelijker kunnen nadenken over hoe het er volgens hen uit zou moeten zien. Dit biedt meteen een klein beetje binding tussen de potentiële koper en jouw huis, waardoor mensen sneller geneigd zijn door te gaan met een koop. Te veel (felle) kleuren kunnen deze gedachtes bemoeilijken. 


4. Het is niet zo moeilijk om goede en mooie woningfoto's te maken!

Nou, eigenlijk is dat het wel. Dat is waarom vele mensen professionele woningfotografen hiervoor inschakelen. Professionele fotografen weten namelijk precies vanuit welke hoek jouw interieur er het beste uitziet, hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van het licht in een kamer en welke perspectieven potentiële huizenkopers graag zien. 

Geïnteresseerd in professionele woningfotografie? Neem dan eens een kijkje bij de Promodomo shop voor meer informatie.

De kwaliteit van de foto's van jouw woning kan bepalend zijn voor het aantal mensen die jouw huis wilt bezichtigen. Een eerste indruk is namelijk van enorm belang. Niet alleen tijdens de bezichtiging bij de buitenkant van je huis, maar ook al voor de bezichtiging. Mensen zullen namelijk de eerste indruk van je woning maken op basis van de foto's die jij ter promotie plaatst. 


5. Een speciale kamer - zoals een fitnesskamer of saunaruimte - voegt altijd meerwaarde toe aan een woning.

Niet iedereen zal het hier met je eens zijn. Er zijn genoeg huizenkopers die bij dit soort ruimtes enkel denken aan de extra kosten die het met zich meebrengt. Speciale kamers zoals een fitnesskamer, wijnkelder, saunaruimte of zwembad kunnen wel meerwaarde opleveren voor een woning, maar alleen wanneer deze kamer niet ten koste gaat van andere belangrijke kamers in de woning. 

Heeft het huis maar één slaapkamer en kan het er eigenlijk nog wel een gebruiken? Dan wordt zo'n speciale kamer al snel gezien als overbodige luxe die beter op een andere manier kan worden gebruikt. Om dit te voorkomen kan je deze ruimtes het beste indelen als multifunctionele ruimtes. Kamers die je kan indelen als zowel fitnessruimte als slaapkamer of voor een ander soort hobbykamer. 


6. Het gaat om mijn huis, niet om de buurt. 

Een goed buurtonderzoek helpt bij het zoeken van de beste woning. Daarom zijn er vele huizenkopers die even goed kijken naar de buurt en omgeving waarin een huis is gevestigd. Best wel jammer, want als verkoper heb je hier geen invloed op.

Maar het is wel degelijk belangrijk. Mensen gaan namelijk niet snel wonen in een buurt waarin zij zich niet prettig voelen. Daarnaast zijn sommige kopers op zoek naar een specifieke buurt, zoals een wijk in de buurt van een school of dichtbij het centrum van een dorp of stad. Anderen zullen juist liever een huis zoeken dat meer afgelegen ligt voor meer rust. 

Bedenk je van te voren waarom jij hebt gekozen voor deze wijk of buurt. Wat waren voor jou de voordelen aan de ligging van dit huis? Maak hier eventueel een lijstje van en benoem vervolgens deze dingen bij een bezichtiging of wanneer je in gesprek bent met een potentiële huizenkoper. Maak duidelijk welke voorzieningen er allemaal in de buurt zijn en wat er allemaal voor activiteiten in de buurt zijn. Vele potentiële kopers vinden dit interessant en leuk om te horen. 


7. Mijn huis is in zo'n goede staat dat het zichzelf verkoopt.

Het ene huis zal sneller en makkelijker worden verkocht dan het andere huis, maar helaas, geen enkel huis verkoopt zichzelf. Elke verkoper zal moeite moeten doen om zijn huis te verkopen. Al is het maar voor de promotie via een online huizenplatform zoals Promodomo. Want wanneer niemand weet dat jouw huis te koop staat, zullen potentiële kopers toch echt bij de andere huizen gaan kijken die wel te vinden zijn. 


Gelukkig hoeft het promoten van jouw huis niet moeilijk te zijn. Want wanneer je jouw huis op Promodomo claimt en bij ons te koop zet, promoten wij jouw huis geheel gratis via Facebook, Twitter en Instagram. Zorg je er wel voor dat je een paar mooie woningfoto's toevoegt aan je woningpagina??


Altijd op de hoogte zijn van nieuwe, trending woningen op Promodomo en de leukste blog artikelen? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief

Delen: